logga-naprapat-medl.jpg

KNAPP-om-mig.jpg             KNAPP-naprapatweb.jpg

KNAPP-mediyoga.jpg

Varför får vi ont?

Anledning till smärta beror på minskad rörlighet i en led-eller flera.

Stillasittande -eller enformigt arbete-kan ge olika smärtillstånd.

Vad gör man åt det?

Som naprapat är målet att återställa rörligheten i leden.

Hur då?

Behandling av muskulatur- med hjälp av laser, stretching samt massage och triggerpungtsbehandling .

Moblisering av ryggraden - för att släppa låsningar i kotleden om det behövs.

Sist men inte minst -Vad kan du göra för att undvika smärta i framtiden.

Om du känner igen något från bilden nedan. Ring ellermaila mig för mer information.

Gunilla-Ogner-naprapat.jpg

Naprapati

Naprapati (från tjeckiskans napravit, ”att korrigera”, och grekiskans pathos ”smärta” = ”Korrigera orsak till smärta”) härrör från i början av 1900-talets USA, där den utvecklades som en form av kiropraktik med mer fokus på mjukdelar (bindväv, muskulatur, fascia, ligament) än den ursprungliga kiropraktiken på den tiden.

Utbildningen till naprapat sker på Naprapathögskolan i Stockholm (www.nph.se) eller i Chicago på National College of Naprapathic Medicine (www.naprapathicmedicine.edu).

Utbildningen i Sverige är 4-års heltidsstudier och legitimation utfärdas av socialstyrelsen efter examen samt ett års praktiktjänstgöring där minst 3 månader heltid skall göras inom offentligvården och 9 månader hos legitimerad naprapat.

De behandlingstekniker naprapaten lär sig under grundutbildningen innefattar massage, stretching, triggerpunktsbehandling, rehabiliteringsträning, mobilisering och manipulation(ledjustering).

Förutom arbete på kliniker finns naprapater representerade inom företagshälsovården, idrottsföreningar  och –förbund samt  i anslutning till vårdcentraler. I Sverige har ett fåtal naprapater läst forskarutbildningar och disputerat inom områden knutna till fysioterapi, träning och manuell medicin.

Jag kan hjälpa dig med olika smärt-tillstånd i muskler och leder.

MUSKLER

Muskler.jpg